Over durven. En doen.
Na zijn terugkeer van de nieuwe wereld, waarvan men toen nog dacht dat het Indië was, werd Christopher Columbus door enkele Spaanse edellieden aangesproken over het feit dat het toch niet zo’n prestatie was om Indië te ontdekken. Anderen zouden daar zeker ook in geslaagd zijn.
In plaats van meteen te antwoorden, vroeg Columbus om een ei. Hij wedde met de aanwezigen dat het niemand onder hen zou lukken om het ei zonder hulp rechtop te laten staan. Ze probeerden het allemaal, zonder succes. Columbus nam toen het ei en tikte met een kant op de tafel, waardoor het plat werd. Het ei bleef rechtop staan.
De edellieden begrepen wat Columbus bedoelde: als iemand laat zien hoe iets gedaan moet worden, weet iedereen hoe het moet.
Inzichten en voorbeelden vanuit de praktijk beschikbaar en toegankelijk maken. Dat is wat uitgeverij Het ei van Columbus wil doen.
Deze jonge, moderne uitgeverij richt zich tot het verbeteren en stimuleren van persoonlijke ontwikkeling, en dit in de eerste plaats in professionele situaties.
Tot het fonds behoren vooral praktische boekjes die de professionele vaardigheden van het individu en de organisatie naar een hoger plan tillen; steeds geschreven aan de hand van een concreet stappenplan (“in 12 stappen”), vanuit en voor de praktijk, met weinig jargon, bondig, maar vooral volledig.